5 moduri în care îți poți “strica” prezentarea
În timpul unei prezentări pot apărea diverse întâmplări neprevăzute, care generează disconfort și pentru tine, și pentru public.
Însă în rândurile care urmează, vom discuta despre 5 elemente pe care le poți controla sau pentru care te poți pregăti, astfel încât audiența căreia i te adresezi să fie cu adevărat receptivă la informația pe care o livrezi.
Ordinea în care le-am notat este pur întâmplătoare. Totuși, mi-ar plăcea să te gândești care dintre acestea te-ar deranja mai mult pe tine, dacă le-ai vedea la speakerul din fața ta.
1. Bâțâitul/ legănatul de pe un picior pe altul
Poate că în acest fel încerci să îți maschezi emoția de a vorbi în fața oamenilor, dar gândește-te că pentru ei va deveni dificil să te urmărească la un moment dat. Odată deconectați, vei avea nevoie de un efort mult mai mare pentru a le recâștiga atenția.
2. Glumele neinspirate/ cu potențial ofensator
Este adevarat că în teoria de public speaking se recomandă introducerea unor glume în discurs, pentru a facilita conectarea cu publicul. Totuși, trebuie să admitem că pentru unii dintre noi nu este chiar așa ușor să introducă bancurile sau momentele umoristice în prezentare. Prin urmare, dacă nu prea ai antrenament la acest capitol, testează înainte glumele respective cu prietenii/colegii. Astfel, elimini riscul unor glume neinspirate sau care ar putea jigni pe cineva din sala.
3. Elemente tehnice care nu funcționează și peste care nu treci cu eleganță
Oricând se poate întâmpla să nu funcționeze suportul vizual pregătit, să nu ruleze un video ori să rămână microfonul fără baterie. Aceste situații sunt, evident, neplăcute. Vestea bună este că te poți pregăti pentru astfel de scenarii, pornind de la ideea că se pot întâmpla oricând. Astfel, diminuezi “surpriza” și depășești momentul cu umor și eleganță.
4. Prea multă reclamă
Să îți faci prea multă reclamă într-o prezentare de la care oamenii așteaptă să primească informații, s-ar putea să nu fie chiar cea mai bună idee. Oricât de mult ți-ar plăcea să vorbești despre tine sau despre afacerea ta, încearcă să nu pierzi din vedere publicul. De ce sunt oamenii acolo? De ce ai fost tu ales să le vorbești? Ce așteaptă ei să primescă de la tine? Reține că una dintre regulile de bază în public speaking se referă la adaptarea conținutului la publicul țintă. Prin urmare, oricât de mare ar fi tentația de a te promova, ar fi potrivit să păstrezi un echilibru între reclamă și informare.
5. Ironia la adresa partenerilor de scenă
Daca ești speaker la un eveniment și ai mai mulți parteneri de scenă, încearcă să te conectezi cât poți de mult cu aceștia. Chiar dacă nu ești de acord cu toate ideile lor, chiar dacă tu ai face lucrurile altfel, străduiește-te să păstrezi limita de respect și de apreciere față de ei. Tentația de a critica sau de a ironiza un alt speaker poate fi destul de mare la un moment dat, însă în acest fel nu faci altceva decât să decazi tu în ochii publicului.
Cu siguranță lista ar putea continua și, probabil că pe lângă aceste 5 puncte, tu ai propria ta lista cu întâmplări. Important e ca din fiecare experiență să învățăm și să devenim mai buni cu fiecare prezentare pe care o susținem sau pe care o urmărim.
Citeste si alte Articole